Foto: NEXT architects
Rozen en sierteelt hebben een lange geschiedenis in China die teruggaat tot de 11e eeuw voor Christus. In het kader van de Internationale Rozen Conventie 2016 van de World Federation of Rose Societies (WFRS), die in Beijing plaatsvindt, heeft NEXT architects een grootschalig, nieuw museumgebouw ontworpen. Een museum dat bedekt is door een zijden-achtige deken van roestvrij staal met een patroon van Chinese Rozen uit de papierknipkunst.
Het gebouw heeft een roestvrijstalen gevel van 300 meter lang en 17 meter hoog, geperforeerd met een patroon van rozen. Deze losse huid van het museum creëert vier halfopen binnenplaatsen tussen de gesloten kern van het gebouw en de gevel, waar het rozenpatroon zorgt voor een indrukwekkend spel van licht en schaduw. In de avond keert het gebouw juist om: de gevel licht op en worden de bloemvormige schaduwen juist naar buiten geprojecteerd.
Het ontwerp was geselecteerd tijdens een internationale competitie in 2014 en viel op door de manier waarop het traditie en vernieuwing bij elkaar brengt. Door de eeuwen heen, is de omsloten binnenplaats de belichaming geworden van de traditionele Chinese architectuur en cultuur; het ‘ideale model’ om uitdrukking te geven aan de sociale hiërarchieën en aan de harmonie tussen mens, bebouwing en natuur.
Het ontwerp voor het Rose Museum van NEXT architects herneemt het thema van de binnenruimte en speelt met deze scheidingen door een nieuwe versie van de traditionele Chinese binnenplaats te creëren waar de semi-transparante gevel een relatie met de omgeving aangaat, in tegenstelling tot de gesloten binnenwereld in het dichte deel van het gebouw.