Wij zien uw bedrijfsblindheid, gemakzucht en angst voor commerciële gevolgen wel… Maar bent u klaar voor een ontmoeting met NeroQom? Wij hebben de oplossing! Stel u heeft schade, esthetische degradatie en zware vervuiling… hoe vaak had u gewenst dat u NeroQom al eerder had ontmoet?
“Ik ben degene die zegt dat glazenwassers en schoonmakers niet het werk van een specialist moeten doen. Te veel gebouwen zijn al zwaar beschadigd. Onderhoud met verkeerde reinigingsmiddelen, het versmeren van zogenaamd veel belovende maar foute coatings, het is aan de orde
van de dag.” Sven Brinkman van NeroQom verbaast zich nog steeds over het feit hoe conservatief de bouw-, gevel- en onroerend goed beheer branche omgaat met schade, esthetische degradatie en zware vervuiling. Volgens hem is het vooral te wijten aan een stukje (bewuste) in stand te houden onwetendheid.
‘Als ik ga zeggen hoe ze onderhoud moeten doen, ben ik zo meteen ook nog verantwoordelijk’ heb ik wel eens als dooddoener van een gevelbouwer gehoord, zegt Sven.
Natuurlijk gaat er soms echt onvoorzien wat fout. Betonwater dat over een gloednieuwe gevel loopt, krassen in het glas, deuken in de kozijnen, daar zit je niet op te wachten in de bouwfase maar is altijd goed te herstellen.
Maar uit rondvraag bleek dat door de genoemde bedrijfsblindheid, gemakzucht of angst voor commerciële gevolgen toeleveranciers van gevelmaterialen, de gevelbouwers en aannemers gewoon geen projectgerichte informatie aan eigenaren en beheerders meegeven voor echt goed onderhoud van de gevel. Schuilen achter de verouderde standaard VMRG-voorschriften is daarom ook maar hun standaard.
“Als het gaat om moderne productietechnieken voor het vervaardigen van mooie gevelelementen dan staat de kwaliteit ongetwijfeld buiten kijf. Bedrijven die zich richten op allerhanden innovatieve technieken en daarvoor gecertificeerd zijn, weten precies waar ze mee bezig zijn. Maar, als de gevel eenmaal is geplaatst en in de exploitatiefase gaat, dan trekt iedereen zijn handen er vanaf. Projectgericht onderhoud? Is toch niet nodig?! Jazeker, wel! Helaas lopen ook hier veel cowboys rond en wordt onderhoud vaak gekozen door onwetende beheerders op basis van budget in plaats van herkenning van kwaliteit. Op allerlei tover- en sprookjesmanieren wordt een project opgelapt, waarvan uiteindelijk het resultaat nog steeds niet voldoet. Het gaat van kwaad tot erger.”
Sven vervolgt: “Wij zien bij velen veel te weinig benodigde kennis om noodzakelijk onderhoud te verrichten en om hoe aan de garantie eisen te kunnen blijven voldoen. Helaas zitten in de bouwkolom vaak veel beslissingsbevoegde ‘stropdassen’ aan tafel zonder enige vorm van technische en esthetische kennis. Zij hebben geen idee of ze cyaankali inkopen of juist vitaminen die nodig zijn om de gevel te beschermen. Men denkt vaak in reinigen, maar vergeet vervolgens de bescherming. Wie in een zonnig land op vakantie gaat, smeert zichzelf na het douchen ook in met een beschermende factor zonnecrème. Maar voor een gevel, die gedurende de hele exploitatie aan zware degraderende invloeden wordt blootgesteld, wordt bescherming gewoon vergeten. We merken dat de kennis die er is, vaak is gebaseerd uit de tijd van de zwart-/wit televisie,” zegt Sven Brinkman gekscherend. “Het positieve is dat we te maken hebben met een open markt. Alleen de beste willen leren en accepteren, en gaan voor kwaliteit.”
Geveldokter
Volgens Sven kan de gevelindustrie veel leren van de automotive industrie. “Niet alleen de kilometerstand wordt bij een dealerbezoek (onderhoud!) geregistreerd, ook eventuele gebreken gedurende het gebruik. Als meer mensen klagen over een bepaald klepje dat rammelt, dan wordt daar lering uitgetrokken en volgt een terugroepactie. In de gevel wordt niks geregistreerd. Iedereen rent in dezelfde problemen, gelooft in allerlei middeltjes en lost daarna maar zijn eigen problemen op; men is daarin heel conservatief. En dat is ontzettend jammer. Wij registreren wel alles en hebben ook voor elk esthetisch probleem een passende oplossing, passende producten en technieken voor onderhoud (reiniging en bescherming) aan gevels. NeroQom is al jaren een preferred partner van de VMRG. Zij verwijzen gebouweigenaren die kampen met esthetische problemen aan hun panden altijd door naar ons. We zijn in feite het epicentrum voor het oplossen van schades. Als NeroQom geen oplossing kan bieden dan heeft u een serieus probleem.”
NeroQom werkt volgens een gedegen stappenplan. “Wij maken eerst een uitgebreide analyse van een bepaalde schade of een te herstellen gevel en selecteren aan de hand van de diagnose de specifieke producten. Daarbij zijn we heel open en eerlijk naar de klant, wij laten zien hoe de prijs tot stand komt en garanderen de kwaliteit conform het proefstuk. We hebben misschien een stempeltje dat we duurder zijn, maar hebben dan ook geen enkele slechte referentie achter onze naam staan. Al zou men denken dat het duurder is om een echte NeroQom specialist in te huren, wacht maar tot men een glazenwasser of schoonmaker inhuurt…”